
SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 1 

 

 
Visions of Europe in Crisis: Strategic 

narratives and their alternatives in Russian 

state and independent media coverage of 

the 2015-16 'Refugee Crisis' 

 
Madeleine Tiratsoo, University College London 
 

Abstract 
 
This article examines the use of state-controlled media in Russia to promote a 'strategic 

narrative', adopting the conceptual framework proposed by Miskimmon, O'Loughlin and 
Roselle (2013), and assesses the potential role of independent media in challenging these 
narratives. The 2015-16 'refugee crisis' in Europe is taken as a case study to investigate how 

a strategic narrative was developed on state-controlled media at a time of deteriorating 
relations between Russia and the EU and the alternative offered by independent media. 
Based on analysis of 609 news reports on the 'refugee crisis' from state-controlled 

broadcaster Channel One and 181 news pieces from the independent web-based outlet TV 
Rain, this article argues that reporting on Channel One developed a vision of Europe as 
divided, dangerous and dysfunctional. It further finds that TV Rain was able to challenge 

this narrative in multiple ways and proposes a novel typology describing how independent 
media respond to state-controlled outlets in conditions where media freedom is 
compromised.  

 

Keywords 

Russia, grounded theory, refugees, strategic narratives, independent media, state-

controlled media 

 

 
 
 
  



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 2 

 

Introduction 
 
The narratives states tell about themselves and their neighbours can create shared 

meaning, identify who "we" are and who "we" are not, and define the type of world order 
the state wishes to see. These narratives, whether disseminated by political actors or state 

mass media, can pursue strategic aims: to influence the development of certain policies, 
to articulate an understanding of the international order, or to determine a shared identity. 
Recently scholars have turned their attention to the ways in which these strategic 

narratives are formed and projected, as indicative of states' priorities, values and 

objectives; and attempted to assess the extent to which these narratives are accepted or 
rejected by their audience. This article builds on the developing literature on strategic 

narratives by examining the use of such narratives in the Russian media.  
 
Relations between Russia and the West deteriorated sharply following the annexation of 

Crimea in 2014, and this was reflected in a markedly more negative portrayal of the West in 

Russian state-controlled media.1 This paper investigates the reporting associated with a 
particular phenomenon: the 2015-16 European 'refugee crisis'2 as a case study for the 

deployment of strategic narrative in the Russian media. Furthermore, the paper examines 
how independent media can respond to dominant narratives, in conditions where most 
media are subject to state pressure.  

 
This study examines the period from 1 April 2015 to 1 April 2016, covering the most severe 
phase of the refugee crisis in terms of both real events and intensity of media coverage. 

Russian domestic media devoted considerable coverage to these events.3 This study 
focuses on news broadcasts from Channel One, the most widely watched channel among 
Russian audiences, and reporting from TV Rain, the most prominent independent 

television network in Russia.  
 
The research finds that across a year of reporting on the crisis, Channel One developed a 

strategic narrative that cast Europe as divided, dangerous, and dysfunctional. While some 
of the tropes observed on Channel One concerning migrants and refugees have been found 
more widely in European and international media, the Russian state-controlled media also 

linked the crisis to a strategic understanding of the world order that had much in common 

with that expressed by Russian state officials. TV Rain, as might be expected, reported 
events somewhat differently and used a variety of tactics to subvert and challenge the 

 
1 Oleksiy Makukhin, Liubov Tsybulska, and Ruslan Kavatsiuk, ‘How Russian media foments hostility toward 

the West’, Hybrid Warfare Analytical Group, September 2018 <https://uacrisis.org/wp-
content/uploads/2018/02/TV-II-n.pdf>.  
2 Some have disputed that this should be designated a ‘crisis’, arguing that the arrival of one million people 

to a continent of over 500 million should not be considered as such (Baerwaldt, 2018; Trilling, 2019). This 

study uses the term ‘refugee crisis’ throughout to refer to the phenomenon in question not because the 

researcher concurs that this was a true crisis, but because it was described as such by the majority of media 

outlets covering the events, both in Russia and internationally. The use of scare quotes or tedious repetition 

of ‘so-called’ is therefore avoided. 
3 Braghiroli, Stefano and Makarychev, Andrey, ‘Redefining Europe: Russia and the 2015 Refugee Crisis’, 

Geopolitics, 23.4 (2018), 823-848. 

https://uacrisis.org/wp-content/uploads/2018/02/TV-II-n.pdf
https://uacrisis.org/wp-content/uploads/2018/02/TV-II-n.pdf


SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 3 

 

dominant narrative. Indeed, this study suggests that TV Rain functions as a watchdog to 
state-controlled media. 

 

The structure of this paper is as follows. In the first section, the strategic narrative 
framework is presented and the existing literature framing this study is reviewed. The 

second section provides background on the contemporary Russian media landscape and 
explains the role of media in projecting strategic narratives. In the third section, the study's 
methodology is explained, and the rationale of data collection presented. The fourth 

presents findings from analysis of 609 Channel One news reports, and 181 TV Rain pieces, 

describing the major themes identified in Channel One reports and the reaction to their 
narrative found on TV Rain. The final section offers my conclusion as to the political intent 

behind state-controlled media's strategic narrative, and the way that independent media 
respond to and challenge that narrative. 

 
 
 

 
 

 

 
 

 
 

 

 
 

 

 

 

 
 

 
 

 

 
 

 
 
 

 
 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 4 

 

Strategic narratives and how they are communicated: theoretical 
framework 
 
What stories do states tell about themselves and their neighbours? What identity do they 
seek to promote, and how do they communicate it? This paper seeks to address these 

questions using the strategic narrative framework proposed by Miskimmon, O'Loughlin 
and Roselle for analysing states' messaging.4 Strategic narratives, they write, 
 

are a means by which political actors attempt to construct a shared meaning of the 

past, present, and future of international politics to shape the behaviour of domestic 
and international actors.5  

 
Strategic narratives constructed by political actors thus seek to promote their values and 

objectives for the international order by shaping expectations and determining the limits 

of acceptable discourse. Strategic narratives can be addressed to both domestic and 
international audiences. The authors identify three main forms of strategic narrative: 
 

System narratives which articulate an understanding of the international order (e.g., the 
Cold War; the War on Terror); 
 

Identity narratives which communicate a political actor, organisation or state's values, 
objectives, and motivation (e.g., the Free World); 
 

Policy narratives which set out why a specific policy is necessary and how to achieve it 
(e.g., conflict resolution narratives). 
 

The most effective strategic narratives combine all three, while contradictions between 
these would undermine the overall impact of a narrative. 
 

Miskimmon et al. propose three stages in communicating a strategic narrative: formation, 
in which political actors and institutions achieve consensus on strategic goals and 

construct the narrative; projection, in which narratives are disseminated (and contested) in 

the media environment, both domestically and internationally; and reception, which 
assesses the narrative's reach, and its interpretation by the audience. This study focuses 

on the projection stage, examining how narrative is constructed, promoted and contested 

in a given media environment. As such it aims to illuminate the mechanisms by which 
strategic narratives are communicated to the domestic public, and the extent to which the 

media ecology can provide alternative narratives in response. 

 
Being a relatively recent conceptualisation, the literature employing the strategic narrative 
framework is not extensive. Nonetheless, several scholars have successfully used it to 

 
4 Alister Miskimmon, Ben O'Loughlin, and Laura Roselle, Strategic narratives: communication power and the 
new world order (New York, London: Routledge, 2013). 
5 Forging the world: strategic narratives and international relations, ed. by Miskimmon, Alister, O'Loughlin, 

Ben and Roselle, Laura (Ann Arbor : University of Michigan Press, 2017), p. 6. 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 5 

 

analyse Russian state narratives. Roselle studied Russia's great power identity in the post-
Soviet period, focussing on narratives surrounding the Chechen Wars to demonstrate the 

difficulty of changing a system narrative.6 Szostek finds strategic narrative the most 

appropriate concept to explore the anti-Westernism of the Russian state at the time of the 
annexation of Crimea.7 She distinguishes between narratives about the West, primarily the 

USA, and about Europe, finding that while attitudes towards the former were hostile, the 
latter was seen as wayward but redeemable, with deep cultural connections to Russia. 
Oates and Steiner examine how recent discourse around "Russophobia" fits into a meta-

narrative of "the West against Russia", and chart the appearance of this narrative both in 

the discourse of public officials, and on Russian media.8 Hinck, Kluver and Cooley 
emphasise Russian news broadcasts as the medium through which the Kremlin's 

worldview is communicated, analysing over 1000 news segments to identify strategic 
narratives on BRICS, the SCO, and NATO.9 In their 2019 book Global Media and Strategic 

Narratives of Contested Democracy, the same authors put Russian media in context by 

comparing their narrative on the 2016 US Presidential election with that of media in China 

and the Middle East.10 
 

For several decades, the question of states' promotional messaging has been dominated 
by the concept of 'soft power' as conceptualised by Joseph Nye: the resources besides 
coercion which states use to influence other actors in the international environment, such 

as cultural products, student exchange programmes, or symbolic events.11 The strategic 
narrative framework outlined by Miskimmon et al. addresses several of the gaps found in 
this theory and thus is more appropriate for research into contemporary Russian media.12 

Soft power focuses solely on a nation's image among the international audience, thus 
failing to incorporate the domestic dimension of state messaging.13 Similarly ‘sharp power’, 
a concept more recently coined to describe attempts to influence foreign audiences 

through manipulation and distortion of information, focusses on the impact a state may 
have on audiences in targeted countries abroad.14 As well as building influence with 
international actors, the state directs messaging at its own citizens. This may serve to 

 
6 Laura Roselle, ‘Strategic Narratives and Great Power Identity’, in Forging the world: strategic narratives and 
international relations ed. by Miskimmon, Alister, O'Loughlin, Ben and Roselle, Laura (Ann Arbor: University 

of Michigan Press, 2017), pp. 56-84. 
7 Joanna Szostek, ‘Defence and Promotion of Desired State Identity in Russia's Strategic Narrative’, 
Geopolitics, 22.3 (2017), pp. 571–593. 
8 Sarah Oates and Sean Steiner, ‘Projecting Power: Understanding Russian Strategic Narrative’, Russian 

Analytical Digest, 229 (2018), pp. 2-5. 
9 Robert Hinck, Randolph Kluver, and Skye Cooley, ‘Russia re-envisions the world: strategic narratives in 

Russian broadcast and news media during 2015’, Russian Journal of Communication, 10.1 (2018), pp. 21–37. 
10 Robert Hinck, Skye Cooley, and Randolph Kluver, Global Media and Strategic Narratives of Contested 
Democracy: Chinese, Russian, and Arabic Media Narratives of the US Presidential Election,  (London: 

Routledge, 2019). 
11 Joseph Nye, Bound to Lead: The Changing Nature of American Power (New York: Basic Books, 1990); Soft 
Power: The Means to Success in World Politics (New York: PublicAffairs, 2004). 
12 Miskimmon et al., 2013. 
13 Szostek, 2017. 
14 Christopher Walker, Jessica Ludwig, Juan Pablo Cardenal, Jacek Kucharczyk, Grigorij Meseznikov, and 
Gabriela Pleschova, ‘Sharp Power: Rising Authoritarian Influence’, National Endowment for Democracy, 5 

December 2017, https://www.ned.org/sharp-power-rising-authoritarian-influence-forum-report/> 

https://www.ned.org/sharp-power-rising-authoritarian-influence-forum-report/
https://www.ned.org/sharp-power-rising-authoritarian-influence-forum-report/


SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 6 

 

promote national cohesion, or to consolidate public support for the ruling elite.15 The 
domestic focus included in the strategic narrative framework is particularly appropriate in 

the case of Russia, given the importance the Kremlin places on controlling its domestic 

perception.16 Strategic narratives also incorporate the negatively directed aspects of state 
messaging: rather than merely promoting a positive image of the "home state", they may 

aim to establish an unfavourable view of a competitor state. 
 
Oates and Steiner also note the utility of analysing strategic narratives in contrast to 

approaches which aim to identify disinformation. Rather than cataloguing individual 

examples of false or selective reporting, which may become overwhelming, identifying the 
overarching narrative may be a more productive and efficient method of analysis. 

 
This study contributes to the literature on strategic narratives by examining the case study 

of the European refugee crisis, as seen in Russian media. It focuses on the projection of 

strategic narrative on state-controlled television. By comparing this narrative with 

independent media coverage, this study also asks the previously unresearched question: 
how do independent outlets react to strategic narratives found in dominant, state-

controlled media? Do they accept and co-opt such narratives as hegemonic? Do they 
ignore them entirely? Or do they seek to challenge them? There is very little research 
comparing state-controlled and independent media, and to the best of this researcher's 

knowledge this is the first study employing Miskimmon et al.'s framework to do so. 
 

 

 
 

 
 
 

 
 

 

 
 

 
 

 

 
 

 

 
15 Stephen Hutchings and Vera Tolz, Nation, ethnicity and race on Russian television: mediating post- Soviet 
difference, (London: Routledge, 2015). 
16 Szostek, 2017, p. 586. 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 7 

 

Background 
Strategic narratives and the media  
 
The single greatest factor in how political actors and states in the modern world project 
their chosen strategic narrative is the communicative power of the media. For 

communication theorist Manuel Castells, communication is the fundamental process 
through which consensus is reached and norms constructed, for any society that does not 
rely wholly on coercion. According to the framework laid out in Castells' Communication 

Power, 'Power relies on the control of communication, as counterpower depends on 

breaking through such control'.17 Achieving any political goal – including the projection of 
a strategic narrative – relies on the construction of shared meaning, which at the societal 

level takes place primarily through media. In authoritarian regimes – including Russia, in 
Castells' assessment – media can therefore be 'a potent form of domination' in that it 

defines the power relationships on which politics is based.18  

 
The media is also dependent on the political system to operate. Castells acknowledges 
that there is always some degree of government control over the media, but this varies 

greatly between regimes. He identifies four main strategies through which the government 
can influence media: by exercising political control over public media; by pressuring private 
media owners; by legislating to enable government control of communication; and by 

targeted intimidation of journalists.19 All four strategies have at times been deployed in 
Russia. Although control over the media reflects the balance of power in society, Castells 
also recognises the potential of communication networks to effect change. Any social 

movement must entail 'reprogramming' the cultural codes and values of communication.20 
Thus even in challenging a hegemonic media narrative, alternative media may play the 
deciding role. 

 

Russia's Media Landscape 
 
The contemporary Russian media landscape is overwhelmingly dominated by state-
controlled television. This study chooses to focus on television precisely because it is the 

most influential form of media in Russia, with by far the greatest penetration among the 
population; television access is available to 97.6% of the population.21 When asked where 
they receive most of their news, the vast majority of Russian citizens answer television, with 

over 91% watching news on television at least once a week in the period studied here.22 By 
contrast, 46% accessed news online with this frequency, 36% read newspapers, and 34% 
listened to news on the radio. Moreover, surveys over many years have shown that 

 
17 Castells, Manuel, Communication power (Oxford, New York: Oxford University Press, 2009), p. 22. 
18 Ibid, p. 244. 
19 Ibid, p. 330. 
20 Ibid, p. 372. 
21 Vera Zakem, Paul Saunders, Umida Hashimova, and Kathleen Hammerberg, Mapping Russian Media 

Network: Media’s Role in Russian Foreign Policy and Decision-making’, CNA, January 2018 
<https://www.cna.org/cna_files/pdf/DRM-2017-U-015367-3Rev.pdf>. 
22 Denis Volkov and Stepan Goncharov, ‘Rossiiskii medialandshaft: osnovnye tendentsii ispol’zovaniia SMI – 

2017’, Levada-tsentr, 22 August 2017 <https://www.levada.ru/2017/08/22/16440>. 

https://www.cna.org/cna_files/pdf/DRM-2017-U-015367-3Rev.pdf
https://www.levada.ru/2017/08/22/16440%3E


SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 8 

 

television is the most trusted source, while television news about foreign policy is more 
likely to be considered truthful than economic news.23  

 

This study focuses on media coverage from 2015-16, a period in which television was 
undisputedly the dominant media format, although in the years since there has been some 

decline in viewership. Surveys show that the proportion of Russians who cited television as 
their most frequent news source declined from 90% in 2013, to 74% in 2020.24 Although 
television remains by far the most trusted source of news across the population as a whole, 

trust is declining primarily in under-35s.25 As media use is highly differentiated across 

generations, many anticipate that the media landscape will shift as larger proportions of 
the population turn to the internet for news. 

 
News is most widely watched on Channel One (Pervyi kanal), Russia 1 (Rossiia 1) and NTV 

in that order.26 Channel One was selected as the object of this study as it has the largest 

audience. It is aimed at both a domestic audience and Russian-speaking populations 

abroad. The Russian state owns 51% of the channel with the remainder divided between 
National Media Group and Roman Abramovich, an oligarch close to the Kremlin.27 In 

practice, most observers consider it to be under state control, as they do Rossiia 1 and 
NTV.28 Between them, these channels account for 87% of viewership.29 There are no 
channels in standard broadcasting packages which have a reputation for political 

independence. 
 
Studies of Russian state-controlled media indicate that information is manipulated in 

order to reduce the likelihood of public dissatisfaction with the regime, and that these 
media are consistently flattering to the Kremlin.30 This is achieved both by encouraging self-
censorship, and through direct interventions from the Presidential Administration.31 Self-

censorship is encouraged with both positive incentives – access to sources, for example – 
and selectively applied punishments, such as withdrawing state subsidies, or the targeted 

 
23 ‘Doverie SMI i tsenzura’, Levada-tsentr, 18 November 2016 <https://www.levada.ru/2016/11/18/doverie-

smi-i-tsenzura>; Stepan Goncharov, ‘The Whys and Wherefores of Russians’ Trust in their Media’, Riddle, 27 
June 2019 <https://www.ridl.io/en/the-whys-and-wherefores-of-russians-trust-in-their-media>. 
24 Denis Volkov and Stepan Goncharov, ‘Rossiiskii medialandshaft 2020’, Levada-tsentr, 28 April 2020 

https://www.levada.ru/2020/04/28/rossijskij-medialandshaft-2020. 
25 Ibid; and Denis Volkov and Stepan Goncharov, ‘Rossiiskii medialandshaft 2019: televidenie, pressa, internet 
i sotsial’nye seti’, Levada-tsentr, 1 August 2019 <https://www.levada.ru/2019/08/01/21088>. 
26 Zakem et al, 2018.  
27 Tomila Lankina and Kohei Watanabe, ‘'Russian Spring' or 'Spring Betrayal'? The Media as a Mirror of 

Putin's Evolving Strategy in Ukraine’, Europe-Asia Studies, 69.10 (2017), pp. 1526–1556. 
28 Hutchings and Tolz, 2015. 
29 Zakem et al, 2018.  
30 Anastasia Kazun, ‘Framing sanctions in the Russian media: the rally effect and Putin's enduring 
popularity’, Demokratizatsiya, 24.3 (2016), pp. 327-50; Makukhin et al., 2018; Arturas Rozenas and Denis 
Stukal, ‘How Autocrats Manipulate Economic News: Evidence from Russia’s State-Controlled Television’, 

The Journal of Politics, 81.3 (2019), pp. 982-96. 
31 Zakem et al., 2018; Natalia Roudakova, Losing Pravda: Ethics and the Press in Post-truth Russia 
(Cambridge: Cambridge University Press, 2017); Elisabeth Schimpfossl and Ilya Yablokov, ‘Coercion or 
Conformism? Censorship and Self-Censorship among Russian Media Personalities and Reporters in the 

2010s’, Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet Democratization, 22.2 (2014), pp. 295-311. 

https://www.levada.ru/2016/11/18/doverie-smi-i-tsenzura%3E
https://www.levada.ru/2016/11/18/doverie-smi-i-tsenzura%3E
https://www.ridl.io/en/the-whys-and-wherefores-of-russians-trust-in-their-media
https://www.ridl.io/en/the-whys-and-wherefores-of-russians-trust-in-their-media
https://www.ridl.io/en/the-whys-and-wherefores-of-russians-trust-in-their-media
https://www.ridl.io/en/the-whys-and-wherefores-of-russians-trust-in-their-media
https://www.levada.ru/2020/04/28/rossijskij-medialandshaft-2020
https://www.levada.ru/2019/08/01/21088
https://www.levada.ru/2019/08/01/21088
https://www.levada.ru/2019/08/01/21088


SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 9 

 

enforcement of legal regulations.32 Interviews with former employees from state television 
channels indicate that senior editors meet weekly with Kremlin officials, and are given 

detailed instructions for covering sensitive issues, at times specifying individual word 

choices.33  
 

There remains some space for independent media in Russia, and despite tightening 
control in Putin's third term, critical reporting of Russian politics continues. Lipman argues, 
however, that independent media are tolerated precisely because of their irrelevance: their 

reach is insignificant compared to that of state-controlled media and they are therefore 

permitted to act as a 'pressure valve' to relieve dissatisfaction with the authorities.34  
 

Founded in 2010, TV Rain built its reputation on covering events which other channels 
ignored, particularly following coverage of the 2011-12 protests which were not reported 

elsewhere.35 Although its penetration was dwarfed by Channel One and Rossiia 1, by late 

2013, it had found a sizeable audience of around 20 million viewers.36 It had an independent 

editorial line and offered the most balanced political perspective on Russian television, 
hosting everyone from then-President Medvedev to leading opposition figures like Alexei 

Navalny.37 However, it fell victim to the state's ability to put pressure on media companies. 
After posting a controversial poll on its website in January 2014, TV Rain was dropped by 
the largest cable and satellite providers, reducing its viewership sevenfold, and lost most 

advertising revenues.38 Although the providers cited commercial reasons, reports 
suggested these companies withdrew their support under pressure from the Kremlin and 
the poll was merely a pretext.39 The channel was forced to switch to an alternative funding 

model and became an online-only subscription service. This enabled it to survive, but its 
audience was greatly reduced. In 2015, it had approximately 60,000 subscribers.40 This 
limited reach should be contextualised against the vastly greater audience of the state-

controlled channels. Channel One's 9pm news, for example (one of the programmes 
studied in this research), generally surpasses 2.5 million viewers.41 
 

Media organisations are responsive to the needs of their specific audiences, and given the 
difference in viewership, it should be noted that the incentives for TV Rain are very different 

 
32 Sarah Oates, ‘The neo-Soviet model of the media’, Europe-Asia studies, 59.8 (2007), pp. 1279–1297. 
33 Dmitry Sidorov, ‘How Russian TV propaganda is made’, Open Democracy, 25 August 2015 
<https://www.opendemocracy.net/en/odr/how-russian-tv-propaganda-is-made> 
34 Maria Lipman, ‘Independent Media Live on in Putin’s Russia’, Russian Analytical Digest, 197 (2017), pp. 2-5. 
35 Samuel Greene and Graeme Robertson, Putin v. the people: the perilous politics of a divided Russia (New 

Haven: Yale University Press, 2019), p. 40. 
36 Ibid., p.96. 
37 Ibid., p. 40, 96; Shaun Walker, ‘TV Rain: Inside Russia’s only independent TV channel’, Guardian, 9 June 

2015 <https://www.theguardian.com/cities/2015/jun/09/tv-rain-russia-only-independent-television-
channel>. 
38 ‘Ne slyshali pro «Dozhd’»’, Levada-tsentr,  28 February 2014 <https://www.levada.ru/2014/02/28/ne-

slyshali-pro-dozhd> 
39 Greene and Robertson, pp. 96-7. 
40 Walker, 2015. 
41 Data obtained from Mediascope media research company (Online). Available from: 

https://mediascope.net/data/?FILTER_TYPE=tv [Accessed 18 August 2020]. 

https://www.opendemocracy.net/en/odr/how-russian-tv-propaganda-is-made%3E
https://www.theguardian.com/cities/2015/jun/09/tv-rain-russia-only-independent-television-channel
https://www.theguardian.com/cities/2015/jun/09/tv-rain-russia-only-independent-television-channel
https://www.levada.ru/2014/02/28/ne-slyshali-pro-dozhd%3E
https://www.levada.ru/2014/02/28/ne-slyshali-pro-dozhd%3E
https://mediascope.net/data/?FILTER_TYPE=tv


SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 10 

 

to those for Channel One or Russia 1.42 While the latter are 'broadcasters' in the most 
conventional sense, in that they aim to reach as much of the population as possible, TV 

Rain is a 'narrowcaster', providing content for a specific demographic of subscribers. Even 

when more widely available, its audience was disproportionately young and well-
educated.43 Surveys since it became a subscriber service show that its audience is more 

liberal and open to criticising the regime than the average citizen.44  
 

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 
 

 
 
 

 
 

 
 
 

 
 

 

 
 

 
 

 
 
 

 
42 Castells, 2009. 
43 ‘Telekanal Dozhd’ i sait tvrain.ru’, TV Rain, 2013 
<http://tvrain.ru/media/upload/files/tvrain_web_2013.pdf>. 
44 Volkov and Goncharov, 2017. 

http://tvrain.ru/media/upload/files/tvrain_web_2013.pdf


SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 11 

 

 
Methodology 
 

The strategic narrative framework which structures this study allows for a range of 
methodologies, with most of the existing studies using various forms of qualitative analysis. 

Miskimmon et al. defend their framework against accusations of being unquantifiable, 
cautioning against dismissing qualitative methods which focus on language as 
unscientific. They suggest a range of methods are appropriate to study strategic narratives, 

with the only proviso being that methodology be transparent and systematic, in order to 

allow other scholars to evaluate the work. 
 

For this study, thematic analysis, as set out by Braun and Clarke, was used to interpret the 
data.45 News reports were analysed to identify themes, which were taken as the building 
blocks of the overall strategic narrative. Identifying themes has been a widely used form of 

qualitative analysis across many fields. Braun and Clarke's framework is a welcome 
contribution in that it provides a rigorous structure to the process of identifying themes, 

thus defending the method against suspicions of 'anecdotalism'.46 While these researchers 

work in the field of psychology, they consider their method applicable across many other 
fields of qualitative research. As Braun and Clarke point out, there is no fixed 'cut-off point' 
to determine what is and is not a theme.47 Themes were identified as much based on their 

relevance to the research question as their quantifiable prevalence. 
 

Analysis of textual extracts was conducted with the use of Nvivo software. Initial themes 
were conceived during data collection and refined in subsequent rounds of coding. 
Extracts from Channel One and TV Rain were constantly analysed and compared during 

coding to develop understanding of the two channels' differing approaches. In this sense, 

analysis was an inductive, 'grounded' process with codes developed and refined 
throughout analysis rather than being selected a priori. Video footage was viewed 

alongside the textual extracts to gain an understanding of how both the images and music 

chosen contributed to conveying a theme. 

Coding was carried out by a single researcher, and as such the positionality of the 

researcher, as a non-Russian European, should be acknowledged. Interpreting media, as 
other scholars have found, is 'a complex navigation between broadcaster-generated and 

researcher-generated meanings' and therefore vulnerable to charges of inconsistency.48 

The researcher has attempted to mitigate this by following a structured analytical 
approach as outlined above. It may further be noted that strategic narratives are 

understood as attempts to influence or persuade an imagined audience. Their importance 

is thus not only in themselves, but in the potential reaction of a viewer. During analysis, the 

 
45 Virginia Braun and Victoria Clarke, ‘Using thematic analysis in psychology’, Qualitative Research in 

Psychology, 3.2, (2006), pp. 77-101. 
46 Bryman, Alan, Quantity and quality in social research (London: Unwin Hyman, 1988), cited in Braun and 
Clarke, p. 95. 
47 Ibid, p. 82. 
48 Hutchings and Tolz, p. 44. 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 12 

 

researcher takes on the role of the viewer, and the researcher's interpretations are one 
possible reaction of the audience. 

 
 
 

 
 

 
 
 

 
 

 
 

 

 
 

 
 
 

 
 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 
 

 

 

 

 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 13 

 

Data collection 
 
Data was gathered from Channel One's website www.1tv.ru and the TV Rain website 

tvrain.ru. Data was identified using the search functions on these websites, with the search 
period delimited from 1 April 2015 to 1 April 2016 to include the most acute period of the 

refugee crisis, as well as the period of most extensive media coverage. The keywords used 
were 'migrant' (мигрант), 'refugee' (беженец), 'immigrant' (иммигрант), 'migration' 
(миграция), and 'immigration' (иммиграция). The wildcard search function was used to 

account for noun declensions (i.e., searching for иммиграц% would return results for 

иммиграция, иммиграцию, иммиграции etc.). 
The intention was to gather reporting on the European refugee crisis. Results which 

contained those keywords, but were unrelated to the topic were therefore excluded.  
 
Channel One 

 

Reports were collected from the channel's flagship news show, Vremia (Time). Data 
gathering returned 609 results, of which 108 were text-only and 501 were video clips. The 

average length of the videos was 2:26 minutes (totalling over 17 hours of analysed video 
material). On Channel One's website, videos are accompanied by a transcript of their 
contents which was used for analysis. While this did not always reflect exactly what was 

said in the videos, this study follows Rozenas and Stukal in assuming that such transcripts 
are, if somewhat distorted, an unbiased representation of the report's content. Overall, the 
Channel One dataset included 187,512 words of news covering the refugee crisis. 

 

TV Rain 
 
Results from the TV Rain website included Novosti text-only news bulletins; extracts from 
Zdes' i seichas (Here and Now), TV Rain's live news show; and other news reports in video 

format, which did not form part of TV Rain's scheduled output. Data collection returned 
181 stories, of which 132 were text-only and 48 contained video. The average length of the 
videos was 7:48 minutes (totalling over 6 hours of analysed video material). Some videos 

on the TV Rain website were accompanied by transcripts, although not all. Where available, 
the website's own transcript was used for analysis, and where absent, transcripts were 
produced by the researcher. The TV Rain dataset resulted in 76,347 words of reporting on 

the refugee crisis.  
 

 

 
 
 

 
 

 

 

http://www.1tv.ru/
http://tvrain.ru/


SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 14 

 

 
Findings and Analysis 
 

This section presents the findings from analysis of 609 Channel One news reports, and 181 
TV Rain pieces. The structure of this section is dictated by the themes identified from data 

analysis, foregrounding those which were central to the projection of Channel One's 
strategic narrative, and discussing the dissenting approach to them taken by TV Rain. 
 

The cause of the crisis 

 
Along with much European and world media, coverage of the refugee crisis on Channel 

One and TV Rain initially focussed on the numerous shipwrecks in the Mediterranean in 
Spring 2015, later shifting to chaotic scenes at borders on the 'Balkan route'. As the story 
unfolded, the question repeatedly arose: why had migration suddenly increased? Channel 

One's narrative on this point was clear: they argued that mass migration had been caused 
by destabilising North Africa and the Middle East in the Arab Spring, a form of 'colour 

revolution' for which the West was responsible. The removal of Qaddafi in Libya and arming 

Syrian rebel groups were cited as specific examples of disastrous US policies in which 
European countries had been complicit. This narrative appeared on TV Rain only when 
reporting statements from Russian officials which reflected this account. Thus a typical 

Channel One report explained: 
 

'Why did such a mass exodus to Europe not occur earlier? […] blame lies on those 
politicians who, against the interests of their own countries, supported the USA in 
removing regimes in Africa and the Middle East by force. The Europeans have shot 

themselves in the foot.'49 

 
There was little sympathy for the Western European nations whom Channel One deemed 

responsible for their own misfortune, although a case was made for those nations which 

had opposed involvement in Libya and the Middle East. Channel One reserved further 
condemnation for the USA, which supposedly bore most responsibility but avoided the 

consequences. 
 

'This year the USA will take a mere 1,000 – 2,000 refugees from Syria. The Europeans 

will have to deal with the consequences of invading Iraq, bombing Libya, and 

military assistance for Syrian insurgents by themselves.'50 
 

Previous studies of strategic narratives on Russian state television have noted how the USA 
and Europe are differentiated within the concept of 'The West' with anti-Americanism 
ubiquitous, but Europe presented as having been led astray by malign US influence.51 The 

narrative found during the refugee crisis went further in that it pits the USA and Europe 
against each other, suggesting that Europe has been betrayed by its erstwhile ally.  

 
49 Vremia, 28/08/2015. 
50 Vremia, 26/08/2015. 
51 Szostek, 2017. 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 15 

 

 

Europe: a safe haven? 
 
After long and arduous journeys, what awaited refugees in their new European homes? 
Channel One repeatedly emphasised that refugees' expectations were outsized and that 

the squalid reality they faced could not help but disappoint, even suggesting they would 
prefer to return home. TV Rain, too, described the 'immigrant's dream' of Europe as 'some 
fairy-tale country.'52 However, unlike Channel One, the conviction that their hopes would 

be miserably disappointed was absent.  

 
On Channel One, the narrative of disillusionment and unfulfilled promises was linked to 

the supposed pervasive hypocrisy of European politics, contrasting an initial welcome with 
subsequent measures to limit refugee numbers to imply that European countries misled 
those wishing to settle there. Hypocrisy was particularly emphasised following the March 

2016 deal struck between the EU and Turkey, which would see all migrants arriving in 

Greece who were not in need of international protection returned to Turkey, and which 
greatly reduced the numbers arriving.53 It should be borne in mind that at this time, Russia's 

relations with Turkey were at a low point after Turkey had shot down a Russian fighter 
plane accused of violating its airspace, and Russia responded with sweeping economic 
sanctions.54 Channel One's coverage was correspondingly unflattering to Turkey, with a 

series of reports detailing human rights abuses against the Kurdish people. The deal with 
Turkey was therefore presented as a hypocritical betrayal of the human rights the EU 
claimed to defend. 

 
'So the Turkish President will carry out all the dirty work, not letting refugees into 
Europe, and help Merkel inside Germany itself to escape the impact, and retain the 

appearance of the open doors policy, while in fact locking migrants inside Turkey.'55 
 
Indeed, human rights on Channel One were largely presented as an example of Europe's 

hypocrisy, suggesting these ideals were weaponised to attack other countries while not 
being upheld at home. Human rights were not referenced this way on TV Rain, which 
carried out numerous interviews with representatives of human rights organisations during 

the period and, while noting that conditions for refugees moving across Europe were at 

times extremely poor, referenced human rights without accusations of hypocrisy. 
 

At times Channel One's coverage showed sympathy for the refugees' plight, most 
noticeably in accounts of the incompetence, bordering on cruelty, of European authorities. 

 
52 Zdes’ i seichas, 29/08/2015. 
53 ‘Statement of the EU Heads of State or Government, 07/03/2016’, European Council, 8 March 2016 
<https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2016/03/08/eu-turkey-meeting-statement/>; 
Neske Baerwaldt, ‘The European Refugee Crisis: Crisis for Whom?’ Border Criminologies, 20 March 2018. 

<https://www.law.ox.ac.uk/research-subject-groups/centre-criminology/centreborder-

criminologies/blog/2018/03/european-refugee> 
54 Etienne Henry, ‘The Sukhoi Su-24 incident between Russia and Turkey’, Russian Law Journal, 4 (2016), pp. 
8-25 
55 Vremia, 20/03/2016. 

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2016/03/08/eu-turkey-meeting-statement/
https://www.law.ox.ac.uk/research-subject-groups/centre-criminology/centreborder-criminologies/blog/2018/03/european-refugee
https://www.law.ox.ac.uk/research-subject-groups/centre-criminology/centreborder-criminologies/blog/2018/03/european-refugee


SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 16 

 

Thus one report described housing for refugees marked with red doors, coyly concluding 
'Now every passer-by knows: in this apartment lives a foreigner [чужак]. […] The 

authorities prefer not to think about the unpleasant associations.'56 On screen, images of 

the red doors were intercut with footage of the Star of David daubed on Jewish properties 
in 1930s Germany to the sound of ominous music. 

 
The host population in Europe was also shown to be far from welcoming to refugees. 
Channel One's reporting implied that an influx of people from another culture would 

inevitably inflame xenophobic sentiments in the host population. The rise of far-right, 

Islamophobic, and neo-Nazi movements was frequently discussed, as well as in-depth 
coverage of the success of the Front National in 2015 regional elections in France, and 

March 2016 state elections in Germany which saw a rise in popularity of the Alternative für 
Deutschland (AfD) party. Channel One attributed these shifts in electoral fortunes wholly to 

the impact of the refugee crisis, while TV Rain's analysis identified other contributing 

factors such as the economic circumstances and the terrorist attacks carried out by IS in 

Paris. Channel One also frequently covered violent confrontations between far-right and 
left-wing protestors, stressing social disruption rather than a political agenda and 

focussing on the breakdown of law and order. 
 
At times, TV Rain's reporting of far-right demonstrations resembled Channel One's, in that 

it focussed on disorder, arrests, and property damage. However, some of their analysis 
offered a more nuanced picture:  
 

'It must be said that German right-wing extremists and neo-Nazis are already trying 
to use this story [allegations of crime perpetrated by migrants] in their interests.'57 
 

Such reporting suggests that this phenomenon had not arisen naturally but was politically 
motivated. Rather than framing social tension as an inevitable consequence of the refugee 
crisis, TV Rain indicated that these events could be exploited to suit the agenda of certain 

political groups.  
 

The failure of multiculturalism in Europe 
 
At times Channel One also purported to adopt the perspective of the host population, 

depicting refugees as a problem for their new cities, not least because of their perceived 

failure to integrate. Previous studies of state-controlled television have noted how inter-
ethnic strife in Europe's multicultural states is contrasted with harmonious multi-

nationalism in Russia in official Russian reporting.58 The failure of multiculturalism in 
Europe in the wake of the refugee crisis was discussed at length on Channel One. This vision 
of Europe sees migrants consigned to ghettos on the outskirts of European cities, 

 
56 Vremia, 24/01/2016. 
57 Zdes’ i seichas. Vechernee shou, 20/01/2016. 
58 Hutchings and Tolz, p. 54; Vera Tolz, ‘From a threatening “Muslim migrant” back to the conspiring “West:” 
race, religion, and nationhood on Russian television during Putin’s third presidency’, Nationalities 

Papers, 45.5 (2017), pp. 742-757. 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 17 

 

supposedly no-go zones for European citizens and law-enforcement and associated with 
high levels of crime. Introducing a report titled 'Metastasis', the newsreader declared: 

 

'The districts which were considered the melting pot of nations […] have turned 
into dangerous tumours.'59 

 
This metaphor paints multi-ethnic communities as a malignant disease within the nation, 
threatening its destruction. In Channel One's narrative this is partly the fault of migrants 

who refuse to adapt, and partly the fault of authorities who fail to adequately manage the 

integration process. Europe is seen as too accommodating to new arrivals, changing 
European customs rather than imposing assimilation. 

 
'The story of baby Jesus and the holy festival of the Birth of Christ to the rhythmic 

movement of thighs and music from Tarkan [a German-Turkish musician] songs. 

[…] If you wanted to draw some conclusions from this year, then here they are in 

these few minutes. And if you remember also that Christmas markets were 
renamed as amorphous and tolerant "winter" markets and that there were calls for 

[German Chancellor] Angela Merkel to record the New Year address to the nation 
with Arabic subtitles, the picture will be almost complete.'60 

 

Religion was cited frequently on Channel One as one of the factors hindering integration. 
Channel One criticised European cultures – at times equated with Christian, as in the 
extract above – for failing to defend themselves against Islamic culture, reporting on shops 

no longer selling pork, and schools where short skirts were banned for fear of offending 
Muslims. Reportage from so-called migrant ghettos lingered on women in hijabs, and 
bearded men with taqiyah caps, visually identifying them as Muslim; and featured shops 

selling prayer mats and Arabic-language CDs. This narrative suggested that a Muslim way 
of life is incompatible with assimilation. 
 

Channel One thus framed Europe's attempt at multiculturalism as a failure, leading to 
segregated communities and ethnic and religious tension. This was explicitly contrasted 
with Russia's approach. In a report on lessons Russia could learn from the European 

refugee crisis, the channel summarised a Security Council discussion: 
 

'Russia remains open to everyone who is prepared to live and work here honestly. 

At the same time it's not worth coming to our country with, as they say, your own 
ways. Respect for the Russian language, culture, traditions and laws is an obligatory 

requirement for any newcomer.'61 

 
Following the terrorist attacks carried out by IS militants in Paris in November 2015, and in 
Brussels in March 2016, TV Rain too reported on migrant ghettos where Islamic 

radicalisation was judged likely. Much of Channel One's narrative was repeated here: 

 
59 Vremia, 27/03/2016. 
60 Vremia, 27/12/2015. 
61 Vremia, 31/03/2016. 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 18 

 

districts where law-enforcement would not enter, high levels of crime, and a population 
defined by their religion. The insistence on the failure of multiculturalism did not occur 

outside of this context. 

 
Interestingly, TV Rain also reversed the narrative in a series of reports on Berlin's Russian-

speaking community in February 2016. These stories reflected the tropes used on state 
channels to illustrate the failure of integration, even examining the possibility that 
residents could be manipulated by Russian television to undermine the German state. Just 

as Channel One reportage had focussed on hijabs and Arabic-language CDs for sale, TV 

Rain's camera runs over Russian-language posters and shop signs: 
 

'A restaurant named Shashlik, and the sounds of a Russian singer from the doors of 
the "Mayak" shop. This is Marzahn, a district of Berlin where you barely hear German 

on the streets.’62  

 

Echoing the fears that radical Islam would spread in European ghettos, TV Rain reports: 
 

'Russian speakers who do not manage to integrate in Germany often join radical 
right-wing groups.'63  

 

Ultimately, though, TV Rain's message is about the success of integration. 
 

'Dissatisfaction with the "open doors" policy really is growing in Germany and the 

coincidence in this opinion of Germans and Russian-speaking residents […] speaks 
rather to the fact that immigrants sooner or later do integrate. […] those who are 
arriving in the country now will in future most likely consider themselves Germans 

and be upset about new waves of immigration.'64 
 
It is striking how closely these reports echo the structure and tropes of Channel One pieces 

reporting on immigrants in European ghettos. The TV Rain series, however, radically 
reverses the dynamic by casting Russian-speakers themselves as the potentially 
subversive, foreign element within the German state.  

 

Crime, sexual harassment, and cover-ups 
 

Channel One frequently reported on individual crimes committed by refugees, from petty 
theft to murder, and directly attributed rising crime to the influx of immigrants. The viewer 

was asked to sympathise with European citizens who were presented as living in fear. In 

particular, the fear European women supposedly felt around refugees was highlighted. 
Channel One's reporting intimated that because of their non-European cultural 
background, refugees were more likely to commit sexual harassment or violence. 

 

 
62 Spetsial’nyi proekt, 21/02/2016. 
63 Ibid. 
64 Ibid. 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 19 

 

'“[…migrants] are raping little girls, children. […]” says one resident. Women are 
frightened.’65 

 

The assertion that migrants from the Middle East and North Africa posed a threat to 
European women played into long-standing racist tropes which posit men of colour as a 

danger to white women. This bears great similarity to the damaging stereotype noted in 
previous studies of European media reporting on Muslim migrants, which connect the 
modern tendency to ‘Orientalist and Western colonial imagery of coloured men as sexual 

predators’.66 This theme became particularly prominent following New Year’s Eve 2016 

when hundreds of sexual assaults and thefts were reported in Cologne. The majority of 
suspects were from North Africa and the Middle East, according to the German Chief 

Prosecutor. Like Channel One, TV Rain reported extensively on the Cologne incident and 
subsequent demonstrations protesting sexual violence. Excluding the Liza case (discussed 

below), no other cases linking refugees or migrants to sexual violence appeared on TV Rain. 

 

Both channels noted that police had not reported the Cologne attacks for several days after 
New Year. On Channel One, this corroborated a regular allegation that European 

authorities concealed crimes committed by refugees or offered them preferential 
treatment. Numerous stories depicted police refusing to investigate or record crimes 
perpetrated by refugees, courts handing down lighter sentences, or the media not 

reporting such crimes. Overall, this created the impression that authorities were unwilling 
to protect their populations against rising crime and harassment, establishing a lack of 
trust in official statements. The refusal to countenance criticism of refugees, in Channel 

One’s version, extended from seats of authority throughout society, where a ‘conspiracy of 
silence’67 prevented people from speaking out for fear of being accused of racism. On TV 
Rain, this narrative was mentioned in connection with the Cologne incident and the Liza 

case but was otherwise not present.  
 

The Liza Case: Reflections on the interactions between Russian media 
 
The themes and tropes discussed above bear similarities to coverage of the refugee crisis 
in European media, as studies of the European press have shown.68 There was, however, 

 
65 Vremia, 16/01/2016. 
66 Iris Wigger, ‘Anti-Muslim racism and the racialisation of sexual violence: 'intersectional stereotyping' in 

mass media representations of male Muslim migrants in Germany,’ Culture and Religion, 20.3 (2019), 248–

271, p. 258; Miriam Ticktin, ‘Sexual Violence as the Language of Border Control: Where French Feminist and 

Anti‐immigrant Rhetoric Meet’, Signs: Journal of Women in Culture and Society, 33.4 (2008), pp. 863–889. 
67 Vremia, 31/01/2016. 
68 Mike Berry, Inaki Garcia-Blanco, and Kerry Moore, Press Coverage of the Refugee and Migrant Crisis in the 

EU: An Analysis of Five European Countries (Report prepared for the United Nations High Commission for 
Refugees, 2015); (Berry et al., 2015; Images of immigrants and refugees in Western Europe : media 
representations, public opinion and refugees' experiences, ed. by d'Haenens, Leen, Joris, Willem and 

Heinderyckx, François, (Leuven : Leuven University Press, 2019); Jakob-Moritz d’Haenens et al., 2019; Eberl, 

Christine Meltzer, Tobias Heidenreich, Beatrice Herrero, Nora Theorin, Fabienne Lind, Rosa Berganza, Hajo 
Boomgaarden, Christian Schemer, and Jesper Strömbäck, ‘The European media discourse on immigration 
and its effects: a literature review’, Annals of the International Communication Association, 42.3 (2018), 

pp.207-223.; Eberl et al., 2018) 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 20 

 

one story that was not found in European news cables but was covered extensively in 
Russia. The case of a 13-year-old from Berlin’s Russian community, identified only as Liza 

F., who was allegedly kidnapped and raped by a group of migrants first appeared on 

Channel One on 16 January 2016. It soon escalated from television news to spark protests 
among Russian-speaking Germans against perceived police inaction and an investigation 

into the correspondent behind the original report on suspicion of inciting ethnic hatred. 
Later that month, when asked in a press conference about German-Russian relations, 
Russian Foreign Minister Sergei Lavrov accused German authorities of sweeping the case 

of ‘our Liza’ under the carpet, sparking a diplomatic dispute.69 However, German police had 

rapidly established that no crime had been committed. This was never given credence on 
Channel One. 

 
The resonance of the Liza story on Channel One can in part be attributed to the fact that it 

drew on themes well-seeded throughout coverage of the refugee crisis: crime and the 

threat of sexual violence, fear amidst the host population, lack of protection from law 

enforcement, and unwillingness to speak out against criminal migrants. Distrust of German 
authorities gave the channel a pretext to discredit official statements asserting that no 

crime had been committed.  
 
TV Rain, on the other hand, reported early on that police had found no evidence of a crime 

and subsequently always qualified mention of the allegations: ‘the Russian girl supposedly 
[якобы] raped by migrants’70. Thereafter, the case was used to examine the behaviour of 
state-controlled media, its influence in Germany, and the role of stories about migrants in 

its reporting. 
TV Rain’s coverage suggested that state-controlled television was using its influence over 
the Russo-German community to sow discord. Thus they interviewed members of this 

community about their television-watching habits, finding they trusted Russian channels 
over German news. While Channel One dismissed Martin Luithle, the lawyer who had called 
for an investigation against their correspondent, TV Rain interviewed him to discuss how 

state television had been instrumentalised in this case. TV Rain also carefully debunked 
false or exaggerated claims made in the Channel One stories. These reports conclude that: 
 

‘The theme of anti-immigrant sentiment in Germany has been actively supported 
by Russian media.’71 

 

TV Rain’s investigations asserted that the Liza case fit a broader pattern of scare stories 
about migrants in Europe. They even ran a spoof investigation entitled ‘An instruction 

manual: how to shoot exposés for a federal channel’, in which they identified a woman who 

had recently appeared on a state-owned channel to discuss her plans to return to Russia 
from Germany because of the ‘outrages’72 committed by migrants. In fact, she was a 
freelance producer for state-controlled channels with no plans to leave Germany. 

 
69 Nikolai Klimeniouk, ‘How “Operation Liza” failed’, OpenDemocracy, 9 February 2016 

<https://www.opendemocracy.net/en/odr/how-operation-liza-failed/>.  
70 Spetsial’nyi proekt, 21/02/2016. 
71 Zdes’ i seichas. Vechernee shou, 20/01/2016. 
72 Bremia novostei, 31/01/2016. 

https://www.opendemocracy.net/en/odr/how-operation-liza-failed/


SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 21 

 

 
‘“Channel One paid me 500 as well. REN-TV paid 300. Then there was Rossiia-1, live, 

I worked with them too, they’re also making [reports] about migrants. Basically, 

everyone’s making [reports] about migrants.”  
[…] We pay 500 roubles and make our way to Germany. Now let’s talk about the 

invasion of migrants into Europe. 
[TV Rain reporter:] “You should play the role […] you say you’ve had enough of 
them: all these Tunisians, Syrians.” 

“Syrians, negritos, who are constantly harassing our women, I’m very afraid for my 

wife, for my daughter.”’73 
 

TV Rain thus picks up on central themes to Channel One’s alarmist reporting, while also 
undermining the legitimacy of their methods. 

 

 

 

 

 
 

 
 
 

 
 

 
 
 

 
 

 

 
 

 
 

 
 
 

 
 

 

 
73 Ibid. 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 22 

 

Discussion  
The political intent behind strategic narratives  
 
Analysis of Channel One’s news reporting on the European refugee crisis thus 
demonstrates a clear strategic narrative. This vision of Europe was extremely negative, 

framing the refugee crisis as a catastrophe from which European institutions, politics, and 
society could not recover. There were contradictions within this narrative, which at times 
sympathised with refugees in the face of the authorities’ incompetence, while elsewhere 

suggesting authorities were complicit in covering up refugees’ criminal behaviour; but the 

consistent unifying thread was vilification of the situation in Europe. Recent studies of 
strategic narratives on state-controlled television found that, as diplomatic relations 

between Russia and the West worsened, coverage of the West became correspondingly 
harsher.74 Szostek’s findings from June-July 2014 suggested that attitudes towards Europe 
were more favourable than towards the USA precisely because Russia still hoped to engage 

the EU and preserve cooperation. The period covered by this research represents a phase 

of more hostile relations between the EU and Russia as the former maintained economic 
sanctions in response to the annexation of Crimea. 

 
Indeed, the narrative found on Channel One corresponded closely to official statements, 
including those made by such high-ranking officials as the President and Foreign Minister. 

Examining remarks made by President Putin at a March 2016 Security Council meeting, for 
example, many of the central themes from Channel One’s coverage can be found: 
 

‘We see what serious consequences the practically uncontrolled flows of refugees 
to Europe from countries of the Middle East, North Africa, from Afghanistan and 
other regions have led to. Here there is also a spike in crime, and conflicts on 

national and religious grounds, and social tension. Migrants, who are effectively 
denied any opportunity to integrate into society, become the object of propaganda 
and recruitment by extremists and terrorist organisations. […] radical sentiments 

also grow among local citizens.’75  
 
The themes of crime, social division, the failure of integration, radicalisation, and 

increasing far-right extremism, so prevalent in the Channel One reports studied, are all 

directly linked to the arrival of refugees by the occupant of Russia’s highest office. Equally, 
the narrative thread which blamed the crisis on US policies and Europe’s complicity reflects 

statements from leading foreign policy makers at the time. Thus in a September 2015 press 
conference Putin analysed the refugee crisis as follows: 

 

‘I think this is an absolutely predictable crisis […]. This is above all, of course, the 
policy [of involvement in the Middle East and North Africa] of our American 
partners. Europe blindly follows this policy […] then itself has to bear the burden.’76  

 
74 Szostek, 2017; Makukhin et al, 2018. 
75 ‘Zasedanie Soveta Bezopasnosti’, Kremlin, 31 March 2016 
<http://www.kremlin.ru/events/president/news/51618> 
76 ‘Vladimir Putin otvetil na voprosy rossiiskikh zhurnalistov’, Kremlin, 4 September 2015 

<http://www.kremlin.ru/events/president/news/50234>. 

http://www.kremlin.ru/events/president/news/51618
http://www.kremlin.ru/events/president/news/50234


SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 23 

 

 
The direction of the strategic narrative at the time of the refugee crisis may thus be 

interpreted as a reflection of the administration’s foreign policy at the time, which was 

hostile to the EU and to the West as a whole.  
 

In contrast to this narrative of dysfunctional and divided Europe, Russia could be held up 
as a model of effective and pragmatic governance. The depiction of a breakdown in law 
and order in Europe – ineffective border control, the supposed crime wave, and the clashes 

between rival protest groups – could be read as a contrast to the vaunted stability of Russia 

under the Putin regime. This depiction of Russia as superior to Europe fits into a broader 
narrative projected by Putin throughout his presidencies, that of Russia ‘rising from its 

knees’.77 As Neumann has outlined, for centuries Russian national identity struggled with a 
perception of being ‘behind’ in relation to a more ‘developed’ Europe.78 Criticism of Europe 

and the elevation of Russia in comparison should therefore be understood as a projection 

of a proud national identity. As Neumann has argued, ‘the Russian debate about Europe is 

a debate about what Russia itself should be’.79 Channel One’s critique that Europe’s liberal 
values have been distorted – by political hypocrisy which shows no genuine regard for 

human rights, by excess of political correctness blinding authorities to refugees’ supposed 
criminality – could in fact be interpreted as defending Russia’s rejection of those values and 
embrace of so-called ‘traditional values’. Virulent criticism of Europe should therefore be 

seen in the context of the ‘conservative turn’ domestically in Putin’s third presidential 
term,80 as well as the international context of hostility towards the EU. It may even be 
related to the discourse of Russian messianism identified by Duncan, in that Russia is 

depicted on the true path while Europe has gone wayward: Europe may right itself by 
following the Russian model.81 Braghiroli and Makarychev recognise this tendency in 
Russia’s policies towards Europe (and particularly European nationalist groups) during the 

refugee crisis, finding that Moscow’s attempts to oppose the EU’s liberal cosmopolitanism 
were a strategy to redefine Europe in more conservative terms and thus mitigate Russia’s 
political isolation from Europe.  
 

Independent media as the watchdog of state-controlled media 
 

TV Rain did not so much put forward its own strategic narrative as offer a corrective to that 

of the state-controlled channel. The second major finding of this study is to understand the 
tactics TV Rain used to challenge the dominant strategic narrative. As the results of this 

 
77 Oleg Riabov and Tatiana Riabova, ‘The Remasculinization of Russia?: Gender, nationalism and the 

legitimation of power under Vladimir Putin’, Problems of Post-Communism, 61.2 (2014), pp. 23–35. 
78 Iver Neumann, Russia and the idea of Europe: a study in identity and international relations (London, New 
York: Routledge, 1996). 
79 Iver Neumann, ‘Russia's Europe, 1991–2016: inferiority to superiority’, International Affairs, 92.6 (2016), 
1381–1399, p. 1395. I 
80 Marlène Laruelle, ‘Conservatism as the Kremlin’s New Toolkit: an Ideology at the Lowest Cost’, Russian 
Analytical Digest, 138 (2013), 2-4; Andrei Tsygankov, ‘Crafting the State-Civilization Vladimir Putin’s Turn to 

Distinct Values’, Problems of post-communism, 63.3 (2016), pp. 146–158. 
81 Duncan, Peter, Russian messianism: third Rome, revolution, communism and after, (London: Routledge, 

2000). 
 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 24 

 

research show, TV Rain’s reporting diverged from that of Channel One on numerous points. 
More than just covering events differently, however, TV Rain actively engaged with Channel 

One and other state-controlled broadcasters to challenge the narrative they disseminated. 

This suggests that TV Rain interprets its role as an independent media outlet to involve not 
only maintaining an independent editorial line, but acting as a watchdog for state-

controlled channels.  
 
The findings of this study indicate that TV Rain employs several different tactics in order to 

challenge Channel One’s strategic narrative. The following typology is proposed to 

describe how independent media respond to mainstream reporting in state-controlled 
media as an emerging backbone to a new theory explaining how independent media 

interact with state media in regimes where media freedom is compromised. This typology 
embraces the following media strategies: 

 

● Ignore. Some themes prevalent on Channel One were not found on TV Rain, which 

refused to amplify such frames. This was true of Channel One’s explanation of the 
cause of crisis, for example.  

● Limit. At times TV Rain reported a specific story in a similar manner to Channel One, 
but did not extrapolate from a single case into a broader trend. Thus, coverage of 
the Cologne attacks was similar, but unlike Channel One, TV Rain did not indicate 

this was a widespread problem. Similarly, TV Rain reported on supposed migrant 
ghettos following terrorist attacks in November 2015 and March 2016, but did not 
broaden these stories into an assertion that multiculturalism had failed in Europe. 

● Fact-check. In certain cases, TV Rain directly challenged information provided by 
Channel One. For example, in the Liza case, TV Rain amplified the version of events 
given by German police, denying the allegations reported on Channel One. 

● Delegitimise. By investigating state-controlled channels’ reporting practices, TV 
Rain worked to discredit their journalism, for example by exposing their practice of 
paying actors to take on roles espousing specific viewpoints. 

● Cover. Crucially, TV Rain included coverage of state-controlled channels’ behaviour 
within its journalistic remit. Where it observed systematic use of media for a 
particular outcome – as when reporting on the Liza case was used to mobilise 

Germany’s Russian-speaking community – this tendency itself became a story. 
 

The importance of journalism – the Fourth Estate – has typically been conceptualised in 

terms of its ability to hold government to account, to act as a watchdog to power.82 This 
essential democratic function can best be fulfilled when independent from the state.83 

However, the findings of this study suggest that in TV Rain’s case, the watchdog role relates 

not only to the political regime, but also as a check on state-controlled media itself. TV Rain 
acknowledges the power and influence mass media can have and the remit of their 
reporting includes holding Channel One to account. In an age increasingly defined as ‘post-

 
82 Julianne Schultz, Reviving the Fourth Estate: Democracy, Accountability and the Media, (Cambridge: 

Cambridge University Press, 1998); Beth Knobel, The Watchdog Still Barks: How Accountability Reporting 
Evolved for the Digital Age, (New York: Fordham University Press, 2018). 
83 W. Lance Bennett, ‘The press, power and public accountability’, in The Routledge companion to news and 

journalism, ed. by Stuart Allan (London: Routledge, 2010), pp. 105-115. 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 25 

 

Truth’ and understood in terms of ‘fake news’,84 the potential of media outlets to fact-check 
and correct not only politicians and public figures, but also other media outlets, deserves 

further exploration. 

 
 

 
 
 

 
 

 
 
 

 
 

 
 
 

 
 

 
 
 

 
 

 
 
 

 
 

 

 
 

 
 
 

 

 
84 Johan Farkas and Jannick Schou, Post-truth, fake news and democracy: mapping the politics of democracy 

(New York: Routledge, 2020). 
 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 26 

 

Conclusion 
 

This article has shown how a strategic narrative was developed on Channel One around 

the refugee crisis, presenting a vision of Europe in crisis and on the edge of collapse. The 
political intent of state-controlled media, however, was challenged in the reporting of TV 

Rain, which used various strategies to hold state-controlled media to account. 
 
It is a limitation of this study that only one independent outlet was examined; and, one 

might add, a limitation of the Russian media landscape that only one independent national 

television channel survives. Further research should examine a broader range of media 
outlets. Furthermore, it was not within the scope of this study to encompass other forms of 

media such as independent newspapers or news websites, or journalists’ YouTube 
channels. Further research could investigate whether the example of TV Rain is 
generalisable to other independent media in Russia; or indeed whether the findings of 

research in the Russian context are applicable to other countries where independent 
media compete with state-controlled outlets in conditions where media freedom is 
compromised. 

 
This study thus contributes to the developing body of literature exploring strategic 
narratives in Russian media. By examining Channel One coverage of the European refugee 

crisis, it reveals the troubled story told of a struggling Europe – and the image of a stable, 
well-governed Russia which emerges in contrast. This supports previous studies of 
strategic narratives in Russian media while providing in-depth detail about a period not 

previously researched in this light. It also breaks new ground by investigating how 
independent media respond to a prevalent strategic narrative. As this study shows, TV Rain 
challenged the dominant narrative not only by reporting differently, but by acting as a 

watchdog on Channel One’s coverage. Thus at times they corrected false information and 
exposed unprofessional journalistic practices, thereby seeking to discredit the information 
provided by the state-controlled channels. As far as this researcher is aware, this function 

has not been identified in existing research on the role of independent media. It would be 
interesting to take this study further and qualitatively ‘test’ these findings in other 
politically hybrid regimes with marginalised but nevertheless influential independent 

media.  
 

 

 
 

 
 
 

 
 

 

 



SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 27 

 

Bibliography 
 
All translations are the author's own.  
 
Baerwaldt, Neske, ‘The European Refugee Crisis: Crisis for Whom?’ Border Criminologies, 20 
March 2018. <https://www.law.ox.ac.uk/research-subject-groups/centre-
criminology/centreborder-criminologies/blog/2018/03/european-refugee> 

 
Bennett, W. Lance, ‘The press, power and public accountability’, in The Routledge 

companion to news and journalism, ed. by Stuart Allan (London : Routledge, 2010), 105-115. 

 
Berry, Mike, Garcia-Blanco, Inaki and Moore, Kerry, Press Coverage of the Refugee and 
Migrant Crisis in the EU: An Analysis of Five European Countries (Report prepared for the 

United Nations High Commission for Refugees, 2015) 

 
Braghiroli, Stefano and Makarychev, Andrey, ‘Redefining Europe: Russia and the 2015 

Refugee Crisis’, Geopolitics, 23.4 (2018), 823-848 

 
Braun, Virginia and Clarke, Victoria, ‘Using thematic analysis in psychology’, Qualitative 

Research in Psychology, 3.2, (2006), 77-101 

 
Bryman, Alan, Quantity and quality in social research (London: Unwin Hyman, 1988) 

 
Castells, Manuel, Communication power (Oxford,  New York: Oxford University Press, 2009) 
 

‘Doverie SMI i tsenzura’, Levada-tsentr, 18 November 2016 

<https://www.levada.ru/2016/11/18/doverie-smi-i-tsenzura> 
 

Duncan, Peter, Russian messianism : third Rome, revolution, communism and after, (London: 

Routledge, 2000) 
 

Eberl, Jakob-Moritz, Meltzer, Christine, Heidenreich, Tobias, Herrero, Beatrice, Theorin, 

Nora, Lind, Fabienne, Berganza, Rosa, Boomgaarden, Hajo, Schemer, Christian and 
Strömbäck, Jesper, ‘The European media discourse on immigration and its effects: a 

literature review’, Annals of the International Communication Association, 42.3 (2018), 207-

223 
 

Farkas, Johan and Schou, Jannick, Post-truth, fake news and democracy: mapping the 
politics of democracy (New York : Routledge, 2020) 
 

Forging the world: strategic narratives and international relations, ed. by Miskimmon, 
Alister, O'Loughlin, Ben and Roselle, Laura (Ann Arbor : University of Michigan Press, 2017) 
 

Goncharov, Stepan, ‘The Whys and Wherefores of Russians’ Trust in their Media’, Riddle, 27 

June 2019 <https://www.ridl.io/en/the-whys-and-wherefores-of-russians-trust-in-their-
media> 

https://www.law.ox.ac.uk/research-subject-groups/centre-criminology/centreborder-criminologies/blog/2018/03/european-refugee
https://www.law.ox.ac.uk/research-subject-groups/centre-criminology/centreborder-criminologies/blog/2018/03/european-refugee
https://www.levada.ru/2016/11/18/doverie-smi-i-tsenzura%3E
https://www.ridl.io/en/the-whys-and-wherefores-of-russians-trust-in-their-media
https://www.ridl.io/en/the-whys-and-wherefores-of-russians-trust-in-their-media


SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 28 

 

 
Greene, Samuel, and Robertson, Graeme, Putin v. the people: the perilous politics of a 

divided Russia (New Haven: Yale University Press, 2019) 

 
Henry, Etienne, ‘The Sukhoi Su-24 incident between Russia and Turkey’, Russian Law 

Journal, 4 (2016) 8-25 
 
Hinck, Robert, Cooley, Skye and Kluver, Randolph, Global Media and Strategic Narratives of 

Contested Democracy: Chinese, Russian, and Arabic Media Narratives of the US Presidential 

Election, (London: Routledge, 2019) 
 

Hinck, Robert, Kluver, Randolph and Cooley, Skye, ‘Russia re-envisions the world: strategic 
narratives in Russian broadcast and news media during 2015’, Russian Journal of 

Communication, 10.1 (2018), 21–37 

 

Hutchings, Stephen and Tolz, Vera, Nation, ethnicity and race on Russian television: 
mediating post- Soviet difference, (London : Routledge, 2015) 

 
Images of immigrants and refugees in Western Europe: media representations, public 
opinion and refugees' experiences, ed. by d'Haenens, Leen, Joris, Willem and Heinderyckx, 

François, (Leuven : Leuven University Press, 2019) 
 
Kazun, Anastasia, ‘Framing sanctions in the Russian media: the rally effect and Putin's 

enduring popularity’, Demokratizatsiya, 24.3 (2016), 327-50 
 
Klimeniouk, Nikolai, ‘How “Operation Liza” failed’, OpenDemocracy, 9 February 2016 

<https://www.opendemocracy.net/en/odr/how-operation-liza-failed/> 
 
 

Knobel, Beth, The Watchdog Still Barks: How Accountability Reporting Evolved for the Digital 
Age, (New York: Fordham University Press, 2018) 
 

Lankina, Tomila and Watanabe, Kohei, ‘'Russian Spring' or 'Spring Betrayal'? The Media as 
a Mirror of Putin's Evolving Strategy in Ukraine’, Europe-Asia Studies, 69.10 (2017), 1526–

1556 

 
Laruelle, Marlène, ‘Conservatism as the Kremlin’s New Toolkit: an Ideology at the Lowest 

Cost’, Russian Analytical Digest, 138 (2013), 2-4 

 
Lipman, Maria, ‘Independent Media Live on in Putin’s Russia’, Russian Analytical Digest, 197 
(2017), 2-5 

 
Makukhin, Oleksiy, Tsybulska, Liubov and Kavatsiuk, Ruslan, ‘How Russian media foments 

hostility toward the West’, Hybrid Warfare Analytical Group, September 2018 

<https://uacrisis.org/wp-content/uploads/2018/02/TV-II-n.pdf> 
 

https://www.opendemocracy.net/en/odr/how-operation-liza-failed/
https://uacrisis.org/wp-content/uploads/2018/02/TV-II-n.pdf


SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 29 

 

Miskimmon, Alister, O'Loughlin, Ben, and Roselle, Laura, Strategic narratives: 
communication power and the new world order (New York, London : Routledge, 2013) 

 

‘Ne slyshali pro «Dozhd’»’, Levada-tsentr,  28 February 2014 
<https://www.levada.ru/2014/02/28/ne-slyshali-pro-dozhd> 

 
Neumann, Iver, Russia and the idea of Europe: a study in identity and international relations 
(London, New York : Routledge, 1996) 

 

Neumann, Iver, ‘Russia's Europe, 1991–2016: inferiority to superiority’, International Affairs, 
92.6 (2016), 1381–1399 

 
Nye, Joseph, Bound to Lead: The Changing Nature of American Power (New York: Basic 

Books, 1990) 

 

Nye, Joseph, Soft Power: The Means to Success in World Politics (New York: PublicAffairs, 
2004) 

 
Oates, Sarah, ‘The neo-Soviet model of the media’, Europe-Asia studies, 59.8 (2007), 1279–
1297 

 
Oates, Sarah and Steiner, Sean, ‘Projecting Power: Understanding Russian Strategic 
Narrative’, Russian Analytical Digest, 229 (2018), 2-5 

 
Riabov, Oleg and Riabova, Tatiana, ‘The Remasculinization of Russia?: Gender, nationalism 
and the legitimation of power under Vladimir Putin’, Problems of Post-Communism, 61.2 

(2014), 23–35 
 
Roselle, Laura, ‘Strategic Narratives and Great Power Identity’, in Forging the world: 

strategic narratives and international relations ed. by Miskimmon, Alister, O'Loughlin, Ben 
and Roselle, Laura (Ann Arbor: University of Michigan Press, 2017), pp. 56-84 
 

Roudakova, Natalia, Losing Pravda: Ethics and the Press in Post-truth Russia (Cambridge : 
Cambridge University Press, 2017) 

 

Rozenas, Arturas and Stukal, Denis, ‘How Autocrats Manipulate Economic News: Evidence 
from Russia’s State-Controlled Television’, The Journal of Politics, 81.3 (2019), 982-96 

 

Schimpfossl, Elisabeth and Yablokov, Ilya, ‘Coercion or Conformism? Censorship and Self-
Censorship among Russian Media Personalities and Reporters in the 2010s’, 
Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet Democratization, 22.2 (2014), 295-311 

 
Schultz, Julianne, Reviving the Fourth Estate: Democracy, Accountability and the Media, 

(Cambridge: Cambridge University Press, 1998) 

 

https://www.levada.ru/2014/02/28/ne-slyshali-pro-dozhd%3E


SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 30 

 

Sidorov, Dmitry, ‘How Russian TV propaganda is made’, Open Democracy, 25 August 2015 
<https://www.opendemocracy.net/en/odr/how-russian-tv-propaganda-is-made> 

‘Statement of the EU Heads of State or Government, 07/03/2016’, European Council, 8 
March 2016 <https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2016/03/08/eu-
turkey-meeting-statement/> 
Szostek, Joanna, ‘Defence and Promotion of Desired State Identity in Russia's Strategic 
Narrative’, Geopolitics, 22.3 (2017), 571–593 

 

‘Telekanal Dozhd’ i sait tvrain.ru’, TV Rain, 2013 
<http://tvrain.ru/media/upload/files/tvrain_web_2013.pdf> 
 

Ticktin, Miriam, ‘Sexual Violence as the Language of Border Control: Where French Feminist 
and Anti‐immigrant Rhetoric Meet’, Signs: Journal of Women in Culture and Society, 33.4 

(2008), 863–889 

 

Tolz, Vera, ‘From a threatening “Muslim migrant” back to the conspiring “West:” race, 
religion, and nationhood on Russian television during Putin’s third presidency’, 

Nationalities Papers, 45.5 (2017), 742-757 

 
Trilling, Daniel, ‘How the media contributed to the migrant crisis’, Guardian, 1 August 2019 

<https://www.theguardian.com/news/2019/aug/01/media-framed-migrant-crisis-
disaster-reporting> 
 

Tsygankov, Andrei, ‘Crafting the State-Civilization Vladimir Putin’s Turn to Distinct Values’, 

Problems of post-communism, 63.3 (2016), 146–158 
 

‘Vladimir Putin otvetil na voprosy rossiiskikh zhurnalistov’, Kremlin, 4 September 2015 

<http://www.kremlin.ru/events/president/news/50234> 
 

Volkov, Denis and Goncharov, Stepan, ‘Rossiiskii medialandshaft: osnovnye tendentsii 

ispol’zovaniia SMI – 2017’, Levada-tsentr, 22 August 2017 
<https://www.levada.ru/2017/08/22/16440> 

 

Volkov, Denis and Goncharov, Stepan, ‘Rossiiskii medialandshaft 2019: televidenie, pressa, 
internet i sotsial’nye seti’, Levada-tsentr, 1 August 2019 

<https://www.levada.ru/2019/08/01/21088> 

 
Volkov, Denis and Goncharov, Stepan, ‘Rossiiakii medialandshaft 2020’, Levada-tsentr, 28 

April 2020 <https://www.levada.ru/2020/04/28/rossijskij-medialandshaft-2020>  
 
Walker, Christopher, Ludwig, Jessica, Cardenal, Juan Pablo, Kucharczyk, Jacek, 

Meseznikov, Grigorij, and Pleschova, Gabriela, ‘Sharp Power: Rising Authoritarian Influence’, 

National Endowment for Democracy, 5 December 2017 < https://www.ned.org/sharp-
power-rising-authoritarian-influence-forum-report/> 

https://www.opendemocracy.net/en/odr/how-russian-tv-propaganda-is-made%3E
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2016/03/08/eu-turkey-meeting-statement/
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2016/03/08/eu-turkey-meeting-statement/
http://tvrain.ru/media/upload/files/tvrain_web_2013.pdf
https://www.theguardian.com/news/2019/aug/01/media-framed-migrant-crisis-disaster-reporting
https://www.theguardian.com/news/2019/aug/01/media-framed-migrant-crisis-disaster-reporting
http://www.kremlin.ru/events/president/news/50234
https://www.levada.ru/2017/08/22/16440%3E
https://www.levada.ru/2019/08/01/21088
https://www.levada.ru/2019/08/01/21088
https://www.levada.ru/2020/04/28/rossijskij-medialandshaft-2020
https://www.ned.org/sharp-power-rising-authoritarian-influence-forum-report/
https://www.ned.org/sharp-power-rising-authoritarian-influence-forum-report/


SLOVO                                                                                                           Research article 

  

Tiratsoo, SLOVO, 34, 2, 2021. DOI: 10.14324/111.444.0954-6839.1170 31 

 

 
Walker, Shaun, ‘TV Rain: Inside Russia’s only independent TV channel’, Guardian, 9 June 

2015 <https://www.theguardian.com/cities/2015/jun/09/tv-rain-russia-only-independent-

television-channel> 
 

Wigger, Iris, ‘Anti-Muslim racism and the racialisation of sexual violence: 'intersectional 
stereotyping' in mass media representations of male Muslim migrants in Germany,’ Culture 
and Religion, 20.3 (2019), 248–271 

 

Zakem, Vera, Saunders, Paul, Hashimova, Umida and Hammerberg, Kathleen, ‘Mapping 
Russian Media Network: Media’s Role in Russian Foreign Policy and Decision-making’, CNA, 

January 2018 <https://www.cna.org/cna_files/pdf/DRM-2017-U-015367-3Rev.pdf>  
 

‘Zasedanie Soveta Bezopasnosti’, Kremlin, 31 March 2016 

<http://www.kremlin.ru/events/president/news/51618> 

 
 

 
 

https://www.theguardian.com/cities/2015/jun/09/tv-rain-russia-only-independent-television-channel
https://www.theguardian.com/cities/2015/jun/09/tv-rain-russia-only-independent-television-channel
https://www.cna.org/cna_files/pdf/DRM-2017-U-015367-3Rev.pdf
http://www.kremlin.ru/events/president/news/51618

	‘Statement of the EU Heads of State or Government, 07/03/2016’, European Council, 8 March 2016 <https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2016/03/08/eu-turkey-meeting-statement/>

